การเพิ่มประสิทธิภาพในกระบวนการทำงานของพนักงานแผนกแม่บ้านในอุตสาหกรรมบริการด้านโรงแรม
บทคัดย่อ
This research article aimed to increase efficiency in the overall housekeeping operations processes in hotel service industry based on a study of mid-sized hotel with four-star service standards in Nakhon Sawan Province. By applying the principles of work study and process analysis to analyze the flow of raw materials, equipment and employees, such study focused on the housekeeping staff’s working procedures in a deluxe room with double beds before and after the implementationof Flow process chart, Why-Why analysis and ECRS techniques in order to reduce wastes in those non-value added activities. It was found that inside a deluxe room with double beds, there were 67 current activities related to housekeeping staff. After the improvement, they were reduced to 51, decreased by 16 activities (or 23.88%). The walking distance before the improvement was a total of 63.58 meters. After the improvement, it was reduced to 21.70 meters (or 65.87%). The total working time was 1,384 seconds and then was reduced to 1,235 seconds (or 10.77%) after the improvement. As a result, this hotel can save room cleaning cost by 24,090 Baht per year.
นักวิจัย : ผศ.ศิรัตน์ แจ้งรักษ์สกุล ดร.จินตนัย ไพรสณฑ์ และ ผศ.ดร.กิตติชัย อธิกุลรัตน์
สังกัด : วิทยาลัยบริหารธุรกิจนวัตกรรมและการบัญชี มหาวิทยาลัยธุรกิจบัณฑิตย์ คณะพาณิชยศาสตร์และการบัญชี มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ และ คณะวิศวกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าพระนครเหนือ
ปีที่เสร็จ : 2566