การมีส่วนร่วมของประชาชนในองค์การบริหารส่วนตำบลในเขตพื้นที่ภาคกลางของประเทศไทย
.png)
บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้เป็นการค้นหาระดับของการมีส่วนร่วมของประชาชนในการบริหารองค์การบริหารส่วนตำบลต้นแบบในเขตพื้นที่ภาคกลางของประเทศไทยจำนวน 15 องค์การบริหารส่วนตำบล (อบต.) โดยมีวัตถุประสงค์
1. เพื่อศึกษากระบวนการของประชาชนในการเข้าไปมีส่วนร่วมในการบริหารองค์การบริหารส่วนตำบลของแต่ละองค์กรในเขตพื้นที่ภาคกลางของประเทศไทย
2. เพื่อวิเคราะห์กระบวนการของการเข้าไปมีส่วนร่วมของประชาชนในการบริหารองค์การบริหารส่วนตำบลที่มีประสิทธิภาพ
3. เพื่อศึกษาวิธีการบริหารของคณะกรรมการองค์การบริหารส่วนตำบลของแต่ละองค์กรในเขตพื้นที่ภาคกลางของประเทศไทย
4. เพื่อวิเคราะห์วิธีการบริหารที่มีประสิทธิภาพของคณะกรรมการองค์การบริหารส่วนตำบลในเขตพื้นที่ภาคกลางของประเทศไทย
สำหรับระเบียบวิธีการศึกษานั้นเป็นการศึกษาข้อมูลจากเอกสารวิชาการเฉพาะประเด็นที่เกี่ยวข้องกับการมีส่วนร่วมของประชาชนและการกระจายอำนาจนำไปวิเคราะห์ร่วมกับการสัมภาษณ์และการตอบแบบสอบถามของผู้นำชุมชนและประชาชนที่เกี่ยวข้องทั้งที่เป็นทางการและไม่เป็นทางการจากองค์การบริหารส่วนตำบลทั้ง 15 องค์กร ซึ่งเป็นประธานสภาอบต. 6 คน ประธานบริหารอบต. 5 คน ปลัดอบต. 15 คน รวมทั้งหมด 90 คน โดยมีกรอบของการศึกษาที่เน้นแนวคิดของการมีส่วนร่วมและการกระจายอำนาจให้ประชาชนในการปกครองส่วนท้องถิ่นตามรัฐธรรมนูญแห่งราชอาณาจักรไทย พ.ศ. 2540 และต้องเป็นองค์การบริหารส่วนตำบล ต้นแบบในเขตพื้นที่ภาคกลางของประเทศไทย จำนวน 15 จังหวัด 15 องค์การบริหารส่วนตำบล
ผลจากการศึกษาพบว่า วิธีการบริหารของคณะกรรมการบริหารองค์การบริหารส่วนตำบลต้นแบบทั้ง 15 องค์กร มีวิธีการบริหารที่ใช้หลักการเดียวกันโดยผ่านกระบวนการสำคัญๆ 3 ขั้นตอนคือ ขั้นตอนที่ 1 การรับรู้ข้อมูล ขั้นตอนที่ 2 การประชุมประชาคมหมู่บ้าน ขั้นตอนที่ 3 การจัดทำแผนพัฒนาองค์การบริหารส่วนตำบล
นอกจากนั้นยังเป็นการบริหารจัดการที่มีประสิทธิภาพ เนื่องจากต้องผ่านขั้นตอนต่างๆ ในแต่ละแผนพัฒนาหมู่บ้านหรือตำบลคือ ขั้นตอนที่ 1 มีการประสานงานกับผู้นำชุมชนกลุ่มต่างๆ ขั้นตอนที่ 2 มีการปฏิบัติตามแผนพัฒนาหมู่บ้านหรือตำบล ขั้นตอนที่ 3 มีการตรวจสอบ ติดตาม และประเมินผล
ส่วนกระบวนการการมีส่วนร่วมของประชาชนในองค์การบริหารส่วนตำบลทั้ง 15 องค์กรนั้นพบว่าประชาชนได้เข้าไปมีส่วนร่วมในกิจกรรมการพัฒนาหมู่บ้านหรือตำบลตามแผนพัฒนาต่างๆ ตามขั้นตอนที่สำคัญคือ
ขั้นตอนที่ 1 การรับรู้ข้อมูล ด้วยวิธีการคือ
1. ประชาสัมพันธ์ตามสื่อต่างๆ ตั้งแต่บอกปากต่อปาก ประกาศผ่านหอกระจายข่าวของหมู่บ้าน รถยนต์ติดเครื่องขยายเสียงเคลื่อนที่ หนังสือเชิญประชุมและอื่นๆ
2. ประชุมประชาคมหมู่บ้าน ซึ่งประกอบด้วยกรรมการหมู่บ้าน ผู้ใหญ่บ้าน กำนัน ตัวแทนกลุ่มอาชีพ สมาชิกสภาอบต. ของแต่ละหมู่บ้าน และอื่นๆ
3. รับรู้ประเด็นที่เป็นปัญหาของหมู่บ้านหรือชุมชน แนวทางแก้ไขปัญหาและลำดับความต้องการก่อนหลัง
ขั้นตอนที่ 2 การจัดทำแผนพัฒนาองค์การบริหารส่วนตำบล ด้วยวิธีการคือ
1. จัดทำประชาพิจารณ์ประเด็นที่เป็นความต้องการของชุมชน
2. นำข้อสรุปเสนอสภาอบต. เพื่อพิจารณาอนุมัติงบประมาณสนับสนุนและบรรจุไว้ในแผนพัฒนาตำบลตามลำดับความสำคัญ
ขั้นตอนที่ 3 การตรวจสอบติดตามและประเมินผล ด้วยวิธีการคือ
1. เปิดโอกาสให้ประชาคมหมู่บ้าน ตำบล ได้เข้าไปมีส่วนร่วมในการเปิดซองประมูลการจัดซื้อ-จัดจ้าง ในแต่ละแผนงานอย่างโปร่งใส
2. เปิดโอกาสให้ประชาคมหมู่บ้าน ตำบล ได้เข้าไปมีส่วนร่วมในการติดตามการปฏิบัติงาน ตรวจสอบแผนงาน และประเมินผลของงานโดยเฉพาะการตรวจรับมอบงานที่ชัดเจน
สำหรับระดับของประสิทธิภาพในการบริหารและการมีส่วนร่วมของประชาชนในการบริหารองค์การบริหารส่วนตำบลของอบต.ต้นแบบนั้นมีค่าเฉลี่ยรวมอยู่ในระดับมากค่อนไปทางมากที่สุด ในทุกด้านหรือทุกแผนงานโดยเฉพาะการรับรู้ข้อมูลเพื่อให้เกิดความเข้าใจต่อแผนงานการพัฒนาและโครงการการประชาสัมพันธ์เพื่อการรับรู้ข้อมูลข่าวสารของแต่ละแผนงานของแต่ละองค์การบริหารส่วนตำบลต้นแบบ
ทั้งนี้โดยมีข้อเสนอแนะจากการวิจัยว่าควรนำข้อค้นพบที่กล่าวมาข้างต้นซึ่งเป็นองค์ความรู้ใหม่ไปเผยแพร่ให้กับประชาชน ผู้นำชุมชน ทั้งที่เป็นทางการและไม่เป็นทางการ ทั้งในองค์การบริหารส่วนตำบล และองค์กรอื่น ได้นำไปปรับปรุงเป็นแนวปฏิบัติให้เหมาะสมกับสภาพของแต่ละพื้นที่นั้นต่อไป
Abstract
This research intends to seek for the quality of good governance of the public participation in managing the Tambol Administrative Organization (TAO) in 15 Tambol Administrative Organizations in the middle area of Thailand. There are 4 objectives of the research as demonstrate below,
1) To study a process of public participation in operating each TAO in the middle area of Thailand.
2) To analysis the process of the public participation in managing the TAOs efficiency.
3) To study the management methods of each administrative committee of the TAOs in the middle area of Thailand.
4) To analysis the efficient management methods of 15 TAOs in the middle area of Thailand.
The study methods are covered a process of the documentary research on issues of the public participation and decentralization, then conduct the result of the study to be analyzed with the outcome of interviews and questionaires respond by community leaders and villagers who involve the processes referred earlier, both official and unofficial leaders who concerns to the 15 TAOs. Targets of interviews in this research could be classified into 6 chair-mans of the TAO’s council, 5 chair-mans of the TAO’s executive department and 15 TAO’s clerks. So, there are 90 interviewees including in the process of gathering data. Frame of the study has been emphasized at concepts of the public participating and decentralizing executive power of the local administrative organization to the people, as assigns by the national constitution of the Royal Kingdom of Thailand (1997). All targets must be parts of 15 TAOs in the middle of Thailand which is celebrated for their good governance performances.
Result of the research reveals that all 15 executive committees of the TAOs used the same methods of managing to administer their TAOs through 3 main processes, firstly: acknowledge the information; secondly, managing community meetings and thirdly, founding the TAO’s development plans.
Besides, operation of the executive committees of the TAOs are also very efficiency, because all of their projects must be scrutinized by elaborated processes, such a coordinating with group of community leaders, operating projects under control of village/ tambol’s developing plans. And every projects also have been examined, followed and evaluated genuinely.
According to degree of the public participation in the 15 TAOs in the middle area of Thailand, the research discovers that each TAOs has been let villagers to participate in the village/ tambol’s developing projects openly along with the operating kinds of steps as below,
The First Step Process of acknowledge the information
1) Operating public relations by all media, such a mouths by mouths, community sound stations, truck audio roaming to broadcast news, letter of invitation to participate the meeting, etc..
2) Organizing the meeting of community representatives, compose with group of village committees, chiefs of villages, kamnan, representatives of occupations groups, members of TAO’s council of each village, etc..
3) Acknowledge problems of the communities, trend to dealing with and sounds of the priority needs of communities The Second Step Founding plans of tambol development with 2 processes,
1) Operating the public hearing to sound needs of communities.
2) Taking conclusion of the needs of communities submit to the TAO’s councils to make considerations on budget approvals and put them into the development plan, depend on priority requirements.
The Third Step Examining, following and evaluating plans of Developments by the processes as below,
1) Let the communities to have opportunity to participate in submitting tenders for bidding in the development plans.
2) Let the communities to have opportunities to participate in the processes of examining, following and evaluating projects of the TAOs, especially, transparency of receiving and delivering the contract projects between the TAOs and privates sectors.
According to level of efficiency in administration of the TAOs and level of the public participation in the good governance TAOs, result of statistic analysis demonstrates at rather “more” and “the most” degree in every activities/ projects. Especially, acknowledge information for understanding development plans and public relations projects to sound the development plans of the good governance TAOs.
There is an advice to take the body of knowledge discovers in the research to disclose to the villagers and leaders of communities; both official and unofficial leaders. Moreover all TAOs and other organizations should take the knowledge to apply to be their own tendency to practice properly in their TAOs in the future.
นักวิจัย : ผู้ช่วยศาสตราจารย์สุริยันต์ สุวรรณราช
สังกัด : คณะศิลปศาสตร์
คำสำคัญของโครงการ :
ปีที่เสร็จ : 2548