การออกแบบบรรจุภัณฑ์เครื่องเบญจรงค์ไทย กรณีศึกษา เครื่องเบญจรงค์หนึ่งตำบลหนึ่งผลิตภัณฑ์ ตำบลคลองดอนไก่ดี จังหวัดสมุทรสาคร
.png)
บทคัดย่อ
การวิจัยเรื่อง การออกแบบบรรจุภัณฑ์เครื่องเบญจรงค์ไทย กรณีศึกษาเครื่องเบญจรงค์ หนํ่งตำบลหนึ่งผลิตภัณฑ์ตำบลคลองดอนไก่ ดี จังหวัดสมุทรสาคร การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาประเภทของบรรจุภัณฑ์เครื่องเบญจรงค์หนึ่งตำบลหนํ่งผลิตภัณฑ์ตำบลคลองดอนไก่ดี จังหวัดสมุทรสาคร ที่ควรได้รับการพัฒนาการออกแบบบรรจุภัณฑ์ของกลุ่มผลิตภัณฑ์เครื่องเบญจรงค์และการนำเสนอผลงานออกแบบบรรจุภัณฑ์สำหรับเครื่องเบญจรงค์ที่สอดคล้องกับความ ต้องการของกลุ่มเป้าหมาย ที่สำคัญคือเป็นการนำความรู้เรื่องการออกแบบบรรจุภัณฑ์สู่ชุมชน เพื่อให้ชุมชนเห็นความสำคัญมีความรู้ความเข้าใจเกี่ยวกับบรรจุภัณฑ์ซึ่งเป็นส่วนหนํ่งในการพัฒนา กลุ่มชุมชนผู้ผลิตเครื่องเบญจรงค์อย่างยั่งยืน
ผลการวิจัย พบว่า ข้อมูลที่ควรจะแสดงบนบรรจุภัณฑ์เครื่องเบญจรงค์อันดับ 1 ชื่อ ของผลิตภัณฑ์ตราสินค้าอันดับ 2 ประเภทผลิตภัณฑ์อันดับ 3 ชนิดของลายบนเครื่องเบญจรงค์ คุณสมบัติที่โดดเด่นของเครื่องเบญจรงค์ประเภทของที่ระลึก อันดับ 1 เป็นของขวัญลํ้าค่าในโอกาส สำคัญ อันดับ 2 สำหรับประดับตกแต่งบ้านตั้งโชว์อันดับ 3 ใช้เป็นเครื่องใช้ภายในบ้าน ส่วน แนวความคิดที่ควรนำมาใช้เป็นแรงบันดาลใจในการออกแบบกราฟิกบนบรรจุภัณฑ์ของเครื่อง เบญจรงค์ได้แก่ เอกลักษณ์ของท้องถิ่น รองลงมาวัฒนธรรมท้องถิ่น ประเพณีสำคัญในท้องถิ่น และ ความหมายของคำที่ใช้เป็นชื่อโลโก้ตามลำดับ
ผลจากการสัมภาษณ์ผู้เชี่ยวชาญทางต้านการออกแบบ พบว่า การออกแบบบรรจุภัณฑ์ สำหรับผลิตภัณฑ์เครื่องเบญจรงค์ที่มีจัดจำหน่ายมากมายในหลายพื้นที่ เพื่อสร้างเอกลักษณ์ประจำ พื้นถึ๋น การออกแบบจึงควรนำเอาศิลปวัฒนธรรมท้องถิ่น ภูมิปัญญาชาวบ้าน เอกลักษณ์ของจังหวัด มาเป็นส่วนหนึ่งในแนวคิดของการสร้างอัตลักษณ์ให้กับบรรจุภัณฑ์สำหรับเครื่องเบญจรงค์ถือเป็น การสร้างอัตลักษณ์เฉพาะตัวของท้องถิ่นที่มีความแตกต่าง โดดเด่น เป็นคุณค่าที่สามารถนำกลับมา พัฒนาจังหวัดสมุทรสาครให้มีศิลปวัฒนธรรมที่เข้มแข็ง
Abstract
The research of Design Packaging for the Thai Traditional Five-Colored Porcelain, case study of the Thai Traditional Five-Colored Porcelain from One Tumbon One Product of Klong Don Kai Dee district, Samut Sakorn province. The purpose of this research is to study the many type of packaging for the Thai Traditional Five-Colored Porcelain of Klong Don Kai Dee district, develop the packaging according to target group, building modern identity packaging and eco-friendly.
The research shown that the distinguished qualification of the Thai Traditional Five- Colored Porcelain first rank is an invaluable gift in many special occasions. This qualification leads to developing packaging for special occasions and also as souvenir. The designing concept that inspires graphical designing in the Thai Traditional Five-Colored Porcelain of Klong Don Kai Dee district is local characteristic and cultural trait. The structural designing concept of the Thai Traditional Five-Colored Porcelain packaging in various aspects found that the best fit shape of the Thai Traditional Five-Colored Porcelain packaging is in geometric form, the best fit capacity in terms of package and protection packaging is individual packaging, the importance of designing paper packaging is durable packaging, regarding functional packaging is easy and convenient to access, proportion and image used are symbolic and pattern, for Color need to use only 1-2 colors and Monochrome. On technical aspect in producing packaging for the Thai Traditional Five-Colored Porcelain, the best fit in each section found that for material is paper, type of box is special construction box and formed box is corrugated box.
An interview with designing specialist found that designing packaging for the Thai Traditional Five-Colored Porcelain that are sold in many area to create local identity, the design needs to bring in the local culture, folk wisdom and province identity to be part of the concept in creating identity for Thai Traditional Five-Colored Porcelain packaging. This is to create identity in each province to differentiate and distinguished from others. Designing logo is also considered as one of the most important section in designing graphical design packaging. Logo is symbolic in remembering the brand. Logo needs to symbolize the product from the first glance without having to take time to see what the product really is. As a result, the composition of a logo needs to be in the buyer's memory such as color, graphic design and positioning. An important idea in designing logo is simplicity. This is because the difference level of memorizing system of each individual is different therefore simplicity can make it easier to memorize whether it is basic picture, alphabet, number or shape, as geometric shape, people and animal tends to be a more memorable pictures.
นักวิจัย : อ.ชลิดา รัชตะพงศ์ธร
สังกัด : คณะศิลปกรรมศาสตร์
คำสำคัญของโครงการ :
ปีที่เสร็จ : 2556