สาระความรู้และสมรรถนะตามมาตรฐานความรู้ผู้ประกอบวิชาชีพครู ของนักศึกษาหลักสูตรประกาศนียบัตรบัณฑิตวิชาชีพครู วิทยาลัยครุศาสตร์ มหาวิทยาลัยธุรกิจบัณฑิตย์
.png)
บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ1)ศึกษาระดับสาระความรู้และสมรรถนะตามาตรฐานความรู้ผู้ประกอบวิชาชีพครู2)หาลำดับความต้องการพัฒนามาตรฐานความรู้3)หาความสัมพันธ์ระหว่างลักษณะผู้ประกอบวิชาชีพครูกับสาระความรู้และสมรรถนะและ 4)หาปัจจัยที่มีผลกระทบต่อสาระความรู้และสมรรถนะของนักศึกษาหลักสูตรประกาศนียบัตรบัณฑิตวิชาชีพครูก่อนเข้ารับการศึกษา ประชากรคือนักศึกษาหลักสูตรประกาศนียบัตรบัณฑิตวิชาชีพครู เครื่องมือเป็นแบบสอบถาม สถิติที่ใช้คือ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ยและส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน
ผลการวิจัยพบว่า มาตรฐานความรู้ผู้ประกอบวิชาชีพครูทั้ง 11 ด้าน มีระดับสาระความรู้โดยภาพรวมอยู่ในระดับปานกลาง เมื่อพิจารณาเป็นรายมาตรฐานพบว่าคุณธรรมจริยธรรมและจรรยาบรรณอยู่ในลำดับสูงสุด รองลงมาได้แก่การวัดและประเมินผลการเรียนรู้ ส่วนการประกันคุณภาพการศึกษาอยู่ในลำดับต่ำสุด ระดับสมรรถนะโดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณาเป็นรายมาตรฐานพบว่าคุณธรรมจริยธรรมและจรรยาบรรณอยู่ในลำดับสูงสุด รองลงมาได้แก่ความเป็นครู ส่วนหลักสูตรอยู่ในลำดับต่ำสุด ลำดับความต้องการพัฒนามาตรฐานความรู้ปรากฏว่ามาตรฐานความเป็นครูมีความสำคัญสูงสุด รองลงมาได้แก่จิตวิทยาสำหรับครู ส่วนการวิจัยเพื่อพัฒนาการเรียนรู้อยู่ในลำดับต่ำสุด ความสัมพันธ์ระหว่างลักษณะผู้ประกอบวิชาชีพครูกับสาระความรู้และสมรรถนะ ปรากฏว่าไม่มีลักษณะผู้ประกอบวิชาชีพครูที่มีความสัมพันธ์กับสาระความรู้และสมรรถนะตามมาตรฐานความรู้ผู้ประกอบวิชาชีพครู ส่วนปัจจัยที่มีผลกระทบต่อสาระความรู้มากที่สุดคือจิตวิทยาสำหรับครู รองลงมาคือการจัดการเรียนรู้และการจัดการชั้นเรียน ส่วนภาษาและวัฒนธรรมอยู่ในลำดับต่ำสุด และปัจจัยที่มีผลกระทบต่อสมรรถนะมากที่สุดคือ การวิจัยเพื่อพัฒนาการเรียนรู้ รองลงมาคือ จิตวิทยาสำหรับครู ส่วนภาษาและวัฒนธรรม อยู่ในลำดับต่ำสุด
Abstract
The objectives of this study were to 1) study knowledge and competencies as per the knowledge standards of teaching professionals; 2) priorities needs for knowledge standards development; 3) find a relationship between characteristics of teaching professionals and knowledge and competencies; and 4) identify factors affecting the knowledge and competencies of students in the Graduate Diploma Program in Teaching Profession prior to the admission. The population was the students in the Graduate Diploma Program in Teaching Profession. Data were collected by questionnaires and analyses by the descriptive statistics, namely frequency, percentage, mean and standard deviation.
The findings revealed that overall, the 11 domains knowledge standards of the teaching professionals were at the fair level. In regard to each domain, the ‘Ethics, Morality and Professional Ethics’ was the highest rated domain, followed by ‘Learning Assessment and Evaluation’. ‘Education Quality Assurance’ was at the lowest level. The overall competencies were at the ‘much’ level. The finding of each standard showed that ‘Ethics, Morality and Professional Ethics’ was at the highest level, followed by ‘Being a Professional Teacher’, while ‘Curriculum Innovation’ was at the lowest level. Regarding the priority of the needs for knowledge standards development, the results revealed that ‘Standard of Being a Professional Teacher’ gained the highest significance, followed by ‘Psychology for Teachers’, while ‘Research for Learning Development’ was at the lowest level. It was found that there was no relationship between characteristics of teaching professionals and knowledge and competencies. The most influential factor on knowledge was ‘Psychology for Teachers’, followed by ‘Learning and Classroom Management’. ‘Language and Culture’ was at the lowest level. ‘Research for Learning Development’ was reported as the most affecting factor on competencies,followed by ‘Psychology for Teachers’,while‘Language and Culture’ was found to be the least affecting factor.
นักวิจัย : ดร.โชติ แย้มแสง
สังกัด : วิทยาลัยครุศาสตร์
คำสำคัญของโครงการ :
ปีที่เสร็จ : 2557