การศึกษาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนและความพึงพอใจในวิธีสอนวิชาสำนักงานอิเล็กทรอนิกส์ด้วยวิธีการเรียนแบบร่วมมือกิจกรรมแบบเพื่อนคู่คิด

บทคัดย่อ

     รายงานการวิจัยเรื่องการศึกษาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนและความพึงพอใจในวิธีสอนวิชาสำนักงานเล็กทรอนิกส์ด้วยวิธีการเรียนแบบร่วมมือกิจกรรมแบบเพื่อนคู่คิด(Think-Pair-Share) จัดทำขึ้นเพื่อวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาสำนักงานอิเล็กทรอนิกส์ของนักศึกษาที่ได้รับการเรียนรู้แบบร่วมมือกิจกรรมแบบเพื่อนคู่คิดโดยเปรียบเทียบกับนักศึกษาที่เรียนด้วยวิธีการเรียนการสอนแบบปกตินอกจากนี้ยังทำการวัดระดับความพึงพอใจของนักศึกษาที่มีต่อการเรียนแบบร่วมมือกิจกรรมแบบเพื่อนคู่คิดโดยภาพรวม จำแนกตาม เพศ ชั้นปี คณะที่เรียน คะแนนเฉลี่ยสะสม(GPA) อีกด้วย
     การศึกษาในครั้งนี้ใช้วิธีการเรียนแบบร่วมมือกิจกรรมแบบเพื่อนคู่คิด(Think- Pair-Share) โดยให้นักศึกษาที่ลงวิชาสำนักงานอิเล็กทรอนิกส์ภาคเรียนที่1/2555 จำนวน 28 คน เป็นตัวอย่าง ผลจากการศึกษา พบว่าคะแนนผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนเมื่อพิจารณาจากเกรดของนักศึกษาเมื่อเปรียบเทียบกับเกรดของนักศึกษาที่เคยเรียนวิชานี้มาแล้วด้วยวิธีการเรียนการสอนแบบปกติ พบว่านักศึกษาส่วนใหญ่ได้เกรดของวิชานี้เพิ่มขึ้นถึงร้อยละ 85.71 และนักศึกษาได้เกรดเท่าเดิมเพียงร้อยละ 14.29 เท่านั้นทั้งนี้ไม่มีนักศึกษาคนใดเลยที่เกรดของวิชานี้ลดลงจึงแสดงให้เห็นว่าวิธีการเรียนแบบร่วมมือกิจกรรมแบบเพื่อนคู่คิดทำให้ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักศึกษาดีขึ้น

     นอกจากนี้เมื่อทำการทดสอบความแตกต่างของค่าเฉลี่ยด้วยสถิติ t-test พบว่านักศึกษาที่เรียนด้วยวิธีการเรียนแบบร่วมมือกิจกรรมแบบเพื่อนคู่คิด(Think- Pair-Share) มีเกรดเฉลี่ยแตกต่างจากเกรดที่เรียนด้วยวิธีการสอนแบบวิธีปกติอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ 0.01 สำหรับความพึงพอใจของนักศึกษาที่มีต่อการเรียนแบบร่วมมือกิจกรรมแบบเพื่อนคู่คิด พบว่า นักศึกษามีความพึงพอใจอยู่ในระดับมากซึ่งมีระดับความพึงพอใจเฉลี่ยเท่ากับ 4.22 จากคะแนนเต็ม 5.00 และเมื่อทำการทดสอบความแตกต่างของค่าเฉลี่ยของระดับความพึงพอใจของนักศึกษาที่มีต่อวิชาสำนักงานอิเล็กทรอนิกส์ พบว่า เพศ ชั้นปี คณะที่เรียนและคะแนนเฉลี่ยสะสม(GPA) ที่แตกต่างกันไม่ส่งผลต่อระดับความพึงพอใจของนักศึกษาที่ระดับนัยสำคัญ 0.05

   

Abstract

     This research report describes a study of learning achievement and satisfaction in teaching on electronic office with cooperative learning By Think-Pair-Share technique. This research aims to assess the academic accomplishment of the students in electronic office class who participate in the cooperative learning program that applies Think-Pair-Share technique, comparing with those who learn from tradition teaching style. Moreover, this study also measured the students’ overall satisfaction on the Think-Pair-Share technique, classified by students’ genders, years in university, academic concentrations, and cumulative GPAs.

     The study involved applying the Think-Pair-Share technique to the sample set of 28 students who enrolled in the electronic office class in the first term of the year 2012. Our study evaluated the students’ achievement based on their grades and compared with the grades they had achieved from their previous enrollment in this class but were taught with tradition method. It was found that 85.71 percent of the students have achieved higher grades while only 14.29 percent of them received the same grades. None of the students received lower grades. Though statistical analysis with t-test, the means of the grades of the students participated in the Think-Pair-Share are statistically different from those of the students learned from traditional method, at the significance level of 0.01. As a result, it can be concluded that the proposed Think-Pair-Share Technique has significantly improved the students’ academic achievement.

     The class evaluation has shown that the students were greatly satisfied with the Think-Pair-Share technique, with the average satisfaction scores of 4.22 from 5.00. In addition, further study has been performed to analyze the difference between the means of the students’ satisfaction scores grouped by their genders, years in university, cumulative GPAs, and academic concentrations. The analysis has revealed that the aforementioned factors did not affect the students’ satisfaction. The mean scores from the different groups are not statistically different, at the significance level of 0.05.