การเตรียมความพร้อมของโรงเรียนมัธยมศึกษาไทยเพื่อรองรับการเป็นประชาคมอาเซียน
.png)
บทคัดย่อ
วัตถุประสงค์ของการวิจัย (๑) เพื่อวิเคราะห์คุณลักษณะอันพึงประสงค์ของของนักเรียนตามหลักสูตรในการเตรียมความพร้อมของสถาบันการศึกษาในสังกัด สพฐ.ตามโครงการสปิริตอาเซียน (๒) เพื่อประเมินความรู้และทักษะทางภาษาต่างประเทศ สังคม และเจตคติของนักเรียน (๓) เพื่อสังเคราะห์ข้อเสนอแนะในการเตรียมความพร้อมหลักสูตร กิจกรรม และโครงการที่เกี่ยวข้องกับแผนการจัดการศึกษาและความเกี่ยวข้องทางวิชาการ กับโรงเรียนเครือข่ายในประเทศและต่างประเทศ
วิธีการศึกษา (๑) ระเบียบวิธีวิจัยเชิงปริมาณ ได้แก่การประเมินความรู้เกี่ยวกับประชาคมอาเซียนและทักษะทางภาษาต่างประเทศในหลักสูตรโรงเรียนเครือข่ายในกลุ่มโรงเรียน Sister School และกลุ่มโรงเรียน Buffer School และวิเคราะห์และแปรผลทางสถิติที่ได้ จากการวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้โมเดลสมการโครงสร้าง (Structural Equation Modeling: SEM) จากโปรแกรม LISREL (๒) การวิจัยเชิงคุณภาพ จากการสัมภาษณ์ เชิงลึก ผู้บริหาร ครู และเจ้าหน้าที่และเอกสารของหน่วยงานที่เกี่ยวข้องกับการวางแผนและนโยบาย ระดับมัธยมศึกษาระดับประเทศ
ผลการศึกษา ผู้บริหารสถานศึกษาต้องพัฒนาครู โดยเน้นให้ครูวิเคราะห์หลักสูตรสถานศึกษา จัดทาหน่วยการเรียนรู้และเขียนแผนการจัดการเรียนรู้ที่พัฒนาผู้เรียนให้มีความตระหนัก ความรู้ ความเข้าใจ และเจตคติที่ดี พร้อมที่จะปรับเปลี่ยน และเตรียมตัวรับความเปลี่ยนแปลงเกี่ยวกับอาเซียน ของกลุ่มสาระการเรียนรู้ต่าง ๆ ในส่วนที่เกี่ยวข้องกับเรื่องอาเซียน โดยเฉพาะกลุ่มสาระการเรียนรู้สังคมศึกษา ศาสนา และวัฒนธรรมจะมีเนื้อหาที่เกี่ยวข้องกับอาเซียนโดยตรงโดยทาตารางระบุชื่อหน่วย มาตรฐานการเรียนรู้ ตัวชี้วัด สาระสาคัญ เวลา และน้าหนักคะแนน ผลการศึกษาใน องค์ประกอบของปัจจัยที่มีขนาดอิทธิพลมากที่สุดของการพัฒนาคุณลักษณะ อันพึงประสงค์ของเด็กไทยหัวใจอาเซียน คือองค์ประกอบด้าน ทักษะ/ความรู้ด้านสังคม รองลงมาได้แก่ องค์ประกอบด้านเจตคติ และในลาดับที่สามได้แก่องค์ประกอบด้านทักษะ/ความรู้ด้านวัฒนธรรม ความสาคัญอันดับที่สี่คือองค์ประกอบด้านทักษะ/ความรู้ภาษาอาเซียน และอันดับที่ห้าองค์ประกอบด้านทักษะ/ความรู้ภาษาอังกฤษซึ่งเป็นภาษาราชการของอาเซียน
ข้อเสนอแนะ (๑) การใช้กลไกความร่วมมือด้านการศึกษานาพาอาเซียนสู่การเป็นประชาคมที่มี ความมั่นคงทั้งทางด้านเศรษฐกิจ การเมืองและความมั่นคง และสังคมและวัฒนธรรม เพื่อสร้างอนาคตที่รุ่งเรืองของอาเซียน (๒) ด้านการจัดการเรียนรู้ สถานศึกษาควรดาเนินการโดยคณะกรรมการพัฒนาคุณลักษณะ อันพึงประสงค์ของสถานศึกษา การจัดความพร้อมด้านการเรียนและการสร้างเครือข่าย (๓) การพัฒนาครูผู้สอนโรงเรียนรัฐบาลระดับการศึกษาขั้นพื้นฐาน : ภายใต้การร่วมเป็นภูมิภาคเดียวกันของอาเซียน ผู้มีหน้าที่ทุกคน ในองค์กรการพัฒนาวิชาชีพครู หรือ ผู้บริหารการศึกษา หน่วยงานต่าง ๆ ที่เกี่ยวข้องกับการศึกษา หรือ ครูที่สามารถพัฒนาตนเองได้ (๔) การบริหารจัดการในการพัฒนาเด็กไทยให้มีศักยภาพและคุณลักษณะ ที่จะดารงชีวิตในประชาคมอาเซียนได้อย่างมีความสุข ต้องดาเนินงานทั้งระบบในสถานศึกษาในทุก ๆ ด้าน
Abstract
This research aims to investigate the preparing of the readiness of Thai secondary schools in responding to the creation of the ASEAN Community. It has three purposes: (1) to analyze the students’ qualifications according to the project called ‚the Spirit ASEAN‛, which is a curriculum designed to prepare students, including Thai secondary school students, for the ASEAN Community; (2) to evaluate the language skills and attitudes of students; and (3) to synthesize the recommendations on how to design the curriculum, activities, and projects related to the educational management and academic plans of the network of schools within outside of Thailand.
Two research methods were employed: (1) the quantitative method was used to measure the students’ knowledge of the ASEAN and language skills among ‘sister’ schools and ‘buffer’ schools by analyzing the data through the modeling of the structural equation using LISREL program; (2) the qualitative method was used by making in-depth interviews of administrators, teachers, and executives as well as analyzing documents related to plans and policies at the secondary school level.
Based on the research findings, school executives should develop teachers by having them analyze the curriculum of their schools, preparing learning units, and lesson plans in order to make the students become aware of and understand and have positive attitudes towards ASEAN community, of every subject group. Social, religion, and cultural studies should have explicit ASEAN contents, which can be done by tabulating content units with learning standards, indicators, key concepts, time, and weighed score. The results from the structural modeling analysis show that there were five factors that could explain the desirable attributes of Thai students with ASEAN heart. The first factor was the skills and knowledge of ASEAN societies, followed by the positive attitudes towards ASEAN integration. The third was the factor embodying cultural knowledge and skills. The fourth was the skills and knowledge of ASEAN languages, and the fifth was the skills and knowledge of English, the official language of ASEAN.
Based on the research findings, the following recommendations have been made: (1) Educational mechanisms should be used to build a stable and prosperous ASEAN in security, economic, social and cultural aspects; (2) in the realm of teaching and learning, schools and institutes should set up committees to develop desirable skills and knowledge of their own students, prepare suitable instruction and building up networks; (3) teacher development under the theme of ASEAN integration, is necessary, especially basic education teachers, and such development should incorporate all parties involving in teacher development such as professional organizations and executives, including teachers capable of developing themselves; and (4) efforts and activities aiming to prepare Thai students for successful participation in the SEAN economy require cooperation and implementation of every educational organization and system.
activities aiming to prepare Thai students for successful participation in the SEAN economy require cooperation and implementation of every educational organization and system.
นักวิจัย : ผศ.สุเทพ พันประสิทธิ์
สังกัด : คณะเศรษฐศาสตร์
คำสำคัญของโครงการ :
ปีที่เสร็จ : 2555