สมรรถนะในปัจจุบันของผู้จัดการฝ่ายบริหารทรัพยากรบุคคลในกลุ่มธนาคารพาณิชย์ในประเทศไทย

บทคัดย่อ

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาสมรรถนะของผู้จัดการฝ่ายบริหารทรัพยากรบุคคลในกลุ่มธนาคารพาณิชย์ในประเทศไทย  และเพื่อศึกษาองค์ประกอบทางด้านสมรรถนะที่ส่งผลต่อประสิทธิภาพในการทำงานของผู้จัดการฝ่ายบริหารทรัพยากรมนุษย์ในกลุ่มธนาคารพาณิชย์ของประเทศไทย

 ประชากรตัวอย่างเป็นผู้บริหารระดับสูงของธนาคารพาณิชย์แห่งละ 1 คนจำนวน  5 แห่ง  รวม 5 คน และเป็นผู้จัดการฝ่ายบริหารทรัพยากรบุคคลของธนาคารพาณิชย์  5 แห่ง แห่งละ 11 คน จำนวน 55 คน รวมประชากรตัวอย่าง 60 คน จากธนาคารพาณิชย์  5 แห่งได้แก่ธนาคารกรุงเทพ จำกัด(มหาชน)  ธนาคารกสิกรไทย จำกัด (มหาชน) และธนาคารไทยพาณิชย์ จำกัด (มหาชน) ธนาคารกรุงไทย จำกัด (มหาชน)  และธนาคารทหารไทย  จำกัด (มหาชน)  เก็บข้อมูลโดยใช้แบบสอบถามที่มีลักษณะแบบมาตราส่วนประเมินค่า (Rating scale) ตามวิธีของ ลิเคิร์ท(Rensis Likert)สามารถเก็บข้อมูล และนำมาใช้ในการวิเคราะห์ได้ 57 ราย คิดเป็นร้อยละ 95.00 ของกลุ่มตัวอย่าง ใช้สถิติทำการวิเคราะห์ข้อมูลเพื่อหาค่าความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน

ผลการวิจัยพบว่า  สมรรถนะของผู้จัดการฝ่ายบริหารทรัพยากรบุคคลของธนาคารพาณิชย์ในประเทศไทย  มีองค์ประกอบหลัก 3 องค์ประกอบ  คือ  ความรู้(Knowledge)  ทักษะ(Skill)  และคุณลักษณะ(Attributes)และจะต้องมีความสามารถแต่ละองค์ประกอบดังนี้ องค์ประกอบที่ 1 ด้านความรู้(Knowledge)ผู้จัดการฝ่ายบริหารทรัพยากรบุคคลจะต้องมีTechnical Skillและ Focus on Customer องค์ประกอบที่ 2 ด้านทักษะ(Skill)ผู้จัดการฝ่ายบริหารทรัพยากรบุคคลจะต้องมี CommunicationและTeamwork และองค์ประกอบที่ 3 คุณลักษณะ(Attributes)ผู้จัดการฝ่ายบริหารทรัพยากรบุคคลจะต้องมี Innovation, Leader ship, Flexibility, Motivation, Building Relationship

ประโยชน์ที่ได้ทางด้านวิชาการ ผลงานวิจัยใช้เป็นข้อมูลในการพัฒนาหลักสูตร ระบบการเรียนการสอน และการจัดอบรมของคณะบริหารธุรกิจ สาขาการบริหารทรัพยากรมนุษย์ เพื่อผลิตบัณฑิตตรงตามความต้องการของตลาดแรงงาน   เกิดการพัฒนาองค์ความรู้ทางด้านวิชาการ สำหรับประโยชน์ทางด้านการบริหารทรัพยากรมนุษย์  ผลการวิจัยสามารถนำไปเป็นแนวทางในการแก้ไข  ปรับปรุงหรือพัฒนาส่งเสริมสมรรถนะในหน้าที่งานของผู้จัดการฝ่ายบริหารทรัพยากรบุคคลตามสมรรถนะที่ค้นพบ

Abstract

This research aims to identify competency components of human resource managers in the commercial banking groups of Thailand; and to identify the competency components that have influence on  the effectiveness of managing human resources managers.  Thestudyalso identifies theperformanceelementthat affects theperformanceof  Human ResourcesManagers  in commercial banking groupsin Thailand.

A Five commercial banks i.e. Bangkok BankPublicCompany Limited, Kasikorn Bank Public Company Limited, Siam Commercial Bank
Public Company Limited, Krung Thai Bank Public Company Limited, and TMB Bank Public Company Limited. Respondents include one senior level manager and a human  resources  manager from each bank. A response rate of 95.00% (57 out of 60) was achieved. Data was collected using  survey questionnaires  using  5-point Likert scale and  open-ended questions. Descriptive statistics, content analysis, Pearson Correlation and Confirmatory Factor Analysis are employed in the analysis .

The study found that a human resources manager of the commercial banking groups in Thailand perform three major competency components; i.e. Knowledge, Skill and Attributes. The appropriate level of these components could yield the highest effectiveness in managing human resources in the commercial banks industry. It was also revealed that a human resources manager of the commercial banking groups in Thailand should have nine minor components to support the three major components. These are Technical Skill and Focus on Customer for the "Knowledge"; Communications and Teamwork for the "Skills"; and Innovation, Leadership, Flexibility, Motivation, and Building Relationship for the "Attributes".

Findings from this study could be served as a guideline for developing curriculum, teaching and learning systems,  as well as the training programs by the Human Resource  Management Department of the Faculty of  Business Administration  to train the graduates to meet the industry's needs. Finally, the results also provide new academic knowledge in terms of human resource management and human resource managers might use the suggested competencies as a guideline to revise, improve, and develop the appropriate training programs in their organizations.