ผลของการใช้กิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐานในวิชา GE138 การศึกษาเพื่อสร้างพลเมือง ที่มีต่อความตระหนักในความเป็นพลเมืองของนักศึกษา

บทคัดย่อ

การสร้างความเป็นพลเมืองในระบอบประชาธิปไตยให้เกิดขึ้นแก่ผู้เรียนได้นั้น ส่วนหนึ่งทำได้จากการให้ผู้เรียนได้เรียนรู้และพัฒนาตนเองผ่านการมีส่วนร่วมในกิจกรรมของวิชาการศึกษาเพื่อสร้างพลเมือง

งานวิจัยในชั้นเรียนนี้มีวัตถุประสงค์หลักเพื่อเปรียบเทียบระดับความตระหนักในความเป็นพลเมืองของนักศึกษาในวิชา GE138 การศึกษาเพื่อสร้างพลเมือง ก่อนและหลังเรียนด้วยกิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐานทั้งในและนอกมหาวิทยาลัย โดยออกแบบงานวิจัยในลักษณะการทดสอบก่อนและหลังเรียนกับกลุ่มเดียว (One-Group Pretest-Posttest Design) ซึ่งเก็บข้อมูลจากนักศึกษามหาวิทยาลัยธุรกิจบัณฑิตย์จำนวน 57 คน ที่ลงทะเบียนเรียนในวิชา GE138 การศึกษาเพื่อสร้างพลเมือง ในภาคเรียนที่ 1/2555 เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แบบสอบถามเรื่องความเป็นพลเมือง วิเคราะห์ข้อมูลด้วยค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และ t-test
ผลการวิจัย พบว่า นักศึกษาที่ผ่านกิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐาน มีระดับความตระหนักในความเป็นพลเมืองในภาพรวมและรายด้าน ได้แก่ ด้านการพึ่งตนเองและรับผิดชอบตนเอง ด้านการเคารพสิทธิผู้อื่น ด้านการเคารพความแตกต่าง ด้านการเคารพหลักความเสมอภาค ด้านการเคารพกติกา/กฎหมาย และด้านความรับผิดชอบต่อสังคม หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (p-value < .001)
ข้อเสนอแนะ คือ 1) ผู้สอนควรมีบทบาทเป็นวิทยากรกระบวนการ (Facilitator) ในการจัดกิจกรรมของวิชาการศึกษาเพื่อสร้างพลเมือง ทั้งนี้เพื่อให้นักศึกษาได้เรียนรู้และตระหนักในความเป็นพลเมืองด้วยตนเอง และ 2) ควรจัดกิจกรรมของวิชาการศึกษาเพื่อสร้างพลเมืองต่อเนื่องจากการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐานไปสู่การเรียนรู้โดยใช้โครงงานเป็นฐาน เพื่อให้นักศึกษาได้ฝึกปฏิบัติจริงและมีส่วนร่วมกับชุมชนทั้งในและนอกมหาวิทยาลัย

Abstract

Educators have a responsibility to help students understand what citizenship means. One way, students will become responsible, active citizens in their communities, is to participate in activities which will foster citizenship.

The main purpose of this classroom research was to compare the levels of citizenship awareness among university students before and after learning GE138 Civic Education through problem-based learning activities, both inside and outside the university. The one-group pretest-posttest design was used in this study by collecting the data from the 57 Dhurakij Pundit University students who registered in GE138 Civic Education in the first semester of the academic year 2012. Questionnaires about citizenship awareness were used for collecting data. The data then was analyzed using percentage, mean, standard deviation, and t-test.
The results showed that after learning through the problem-based learning activities, their overall citizenship awareness levels and each aspect of levels in terms of self-reliance/self responsibility, respect the rights of others, respect the diversity and difference of people, respect the principle of equality, respect the rules/laws, and responsibility to the society, were statistically significantly higher than before learning (p-value < .001).
Recommendations: 1) the instructor should have a role as a facilitator in civic education activities in order to encourage students to learn and be aware of citizenship by themselves; and 2) the instructor should continue students’ learning activities of civic education from problem-based learning activities to project-based learning activities in order to have students have real experience and participation with the people in the community, both inside and outside the university.