การสำรวจพฤติกรรมและพัฒนาการของผู้เรียนจากการเรียนด้วยวิธีการจดเนื้อหาเพียงอย่างเดียว

บทคัดย่อ

     งานวิจัยฉบับนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อสำรวจความพึงพอใจและพฟติกรรมการเรียนของนักศึกษาด้วยการเรียนการสอนโดยให้นักศึกษาจดเนื้อห่าเป็นหลัก  โดยใช้กลุ่มตัวอย่าง  คือ  นักศึกษาระดับปริญยาตรี  ชั้นปีที่  3  สาขาการออกแบบเชิงโต้ตอยและพัฒนาเกม  วิชาการออกแบบสภาพแวดล้อม  โดยแบ่งการสังเกตออกเป็น  2 ช่วง คือ ช่วงเปิดการศึกษาจนถึงกลางภาคมีการแจกเนื้อหาให้นักศึกษาสามารถนำกลับไปอ่านได้ และช่วงที่สอง คือเหลังกลางภาคจนถึงก่อนสอบปลายภาค  จะไม่มีเนื้อหา แต่นักศึกษาต้องจดเองทั้งหมด  และใช้วิธีการเก็บข้อมูลโดยใช้แบบสอบถามแบบปลายเปิด เพื่อสอบถามความคิดเห็นของการเรียนด้วยวิธีการจดเนื้อหาและบันทึกการเปลี่ยนแปลงพฤติกรรมของนักศึกษา  ทั้งก่อนกลางภาคและหลังกลางภาค จากผลการวิจัยสามารถสรุปได้ว่าในช่วงครึ่งเทอมแรกนักศึกษาทั้งก่อนกลางภาคและหลังกลางภาค  จากผลการวิจัยสามารถสรุปได้ว่าในช่วงครึ่งเทอมแรกนักศึกษามีความสนใจในการเรียนปานกลางและบางส่วนยังมาเรียนค่อนข้างสายรวมทั้งสร้างความรบกวนให้กับเพื่อนร่วมชั้นด้วยการพูดคุยและหรือเล่นคอมพิวเตอร์โดยไม่สนใจการเรียนการสอน  แค่เมื่อปรีบเปลี่ยนวิธีการเรียนการสอนในช่วงหลังกลางภาคพบว่านักศึกษามีความเข้าใจเนื้อหาน้อยลงแต่มีการปรับพฤคิกรรมการเรียนเพื่อให้สอดคล้องกับการเปลี่ยนวิธีการสอนของผู้สอนโดยการนำสมุดและกระดาษมาจดเนื้อหาต่าง ๆ มากขึ้น  รวมทั้งมีการเปลี่ยนแปลงการเรียนโดยเข้าเรียนตรงเวลาและตั้งใจเรียนมากขึ้น

 

Abstract

The purpose of this research was to survey the student's satisfaction and development by learning from taking note only. The research's sample group was the third year of Interactive Design and Game Development Department who enrolled in Environment and Level Design Subject for the first semester in B.E. 2553. This research divided into 2 periods. The first period was at the beginning of the semester until a week before midterm examination. In the first period, the researcher gave any documents and media that necessary for student to use in the class and revised. The second period was after the midterm examination until a week before final examination. In the second period, the researcher did not provide any documents and media so the students needed to take notes by themselves.

This research used an open questionnaire to survey some opinions of learning by taking notes and recorded any changes of student's behaviors compared between 2 periods. From the result of this research concluded that in the first period students rarely interested in learning, always came late, disturbed other classmates by chatting and/or played the computer. In the second period which already changed the method of teaching, the researcher found that students still rarely understood about the subject. According to this changed students also changed their behaviors to suit the new method of teaching by brought some notebooks or papers to note down the lesson. Moreover, they participated more in class and came on time.