พฤติกรรมการซื้อและทัศนคติของผู้ซื้อประเภทองค์กรที่มีต่ออัญมณีไทย

บทคัดย่อ

มีงานวิจัยจำนวนมากซึงศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างพฤติกรรมการซือของผู้บริโภค ทัศนคติ และมาตรวัดของทฤษฎีเหล่านี รวมทังงานวิจัยทีศึกษาเปรียบเทียบพฤติกรรมการซือและทัศนคติของผู้ซือซึงมีถินฐานในประเทศทีแตกต่างกัน แต่ข้อค้นพบเกียวกับความสัมพันธ์เหล่านีมักเป็นการศึกษาจากการซื้อสินค้าซึ งมีราคาไม่แพง มีความซับซ้อนในการตัดสินใจตํา มีระดับความเกียวพันและความเสียงทีเกียวข้องกับการตัดสินใจซือตํา อาทิเช่น สินค้าสะดวกซือและเสือผ้า อนึงการสรุปนัยของผลการศึกษาข้างต้นไปยังการซือสินค้าซึงมีราคาค่อนข้างแพง มีความซับซ้อนในการตัดสินใจ มีระดับความเกียวพันและความเสียงทีเกียวข้องกับการตัดสินใจสูง ดังเช่น อัญมณี ยังได้รับการศึกษาไม่บ่อยครั้งนักนอกจากนีงานวิจัยส่วนใหญ่ยังมุ่งศึกษาความสัมพันธ์ข้างต้นจากมุมมองของผู้บริโภคมากกว่าผู้ซื้อที่เป็นองค์กรทังๆทีผู้ซื อกลุ่มนี มีบทบาทสำคัญต่อการขับเคลือนอุตสาหกรรมอัญมณี ช่องว่างใน วรรณกรรมข้างต้นได้ถูกศึกษาในงานวิจัยเรืองนี้ ผลการศึกษาพบว่าผู้ซืออัญมณีทังชาวไทยและชาวต่างประเทศซือทังอัญมณีเนือแข็ง เช่น ทับทิมและ ไพลิน อัญมณีเนืออ่อน เช่น ซองเกียและอเมทิส ในทุกกลุ่มคุณภาพ (ตํา กลางและสูง) ผู้ซือชาวต่างชาติ นิยมใช้วิธีการซือแบบพบปะกันโดยตรง เช่น การเยียมชมงานแสดงอัญมณี มากกว่าผู้ซือชาวไทยและ พวกเขายังให้ความสำคัญกับกลยุทธ์ทีผู้ขายใช้ในการสร้างความเชือมันทีจะซือมากกว่าผู้ซือชาวไทย โดยกลยุทธ์ทีผู้ซือเห็นว่าสำคัญมากทีสุดสองอันดับแรกได้แก่ การสามารถคืนสินค้าได้ภายในระยะเวลา ทีกำหนดและการรับประกันสินค้า นอกจากนียังพบว่าผู้ซือชาวต่างชาติมีความพึงพอใจกับการซืออัญ มณีมากกว่าผู้ซือชาวไทย โดยฉพาะในประเด็นของการสามารถทำกำไรได้จากอัญมณีทีซือไป ท้ายทีสุด งานวิจัยนียังพบว่ายิงกลยุทธ์การตลาดทีผู้ขายใช้สามารถตอบสนองความคาดหวังของผู้ซือได้มาก ผู้ซื้อ จะมีความพึงพอใจ ความเชือมัน และความตังใจทีจะซืออัญมณีมากขึน ข้อค้นพบเหล่านีนำมาซึงความรู้และหลักฐานทางวรรณกรรมใหม่ๆซึงก่อให้เกิดประโยชน์กับทังผู้ซือ ผู้ขาย และอุตสาหกรรมอัญมณีโดยรวม

Abstract

There has been extensive research on relationships between buyer’s purchasing behaviour and buyer’s attitudes and their measurements, and a comparison of purchasing behavior and attitudes of buyers from different country profile. However, these relationships have been suggested by using evidence obtained from the purchase of inexpensive, less complicated, and hence low involvement and low risk products or services such as convenient goods and apparel. Exploring whether such associations could be generalised within the complex, costly, high involvement and credence products such as gemstones has been rarely examined. Moreover, previous research has explored these issues based on a consumer’s perspective rather than an organisational buyer’s viewpoint. This gap in the literature was addressed in this study. The results of the study suggest that Thai and foreign gemstone buyers have traded both precious gemstones (e.g. Ruby and Sapphire) and semi-precious gemstones (e.g. Zongia and Amethyst) in all quality categories (low, medium and high). This study has found that buying gemstones using face-to-face contact was more likely to be used by foreignbuyers than Thai buyers. It was also revealed that foreign gemstone buyers tended to pay higher attention on the trust relating attributes than Thai gemstone buyers. Offering return policy within the inspection period and offering guarantee were found to be the two most considered attributes. Additionally, it was suggested that foreign buyers tended to be more satisfied with buying Thai gemstones than Thai buyers. A satisfaction from ability to make profit when reselling Thai gemstones was deemed the most considered rationale.Finally, this study found that the more the buyers deemed the marketing strategies used by the sellers met their expectations, the higher the buyers’ satisfaction, the buyers’ trust, and the buyers’ purchase intention towards Thai gemstones purchasing. These results have implications for the literature, and all sellers and buyers.