ปัจจัยสำคัญที่ส่งผลความสำเร็จในการจัดการวิกฤตในการท่องเที่ยวในประเทศไทย
.png)
บทคัดย่อ
การท่องเที่ยวนับได้ว่าเป็นการส่งออกหลักด้านการบริการของประเทศไทยอันเป็นผลมาจากการบริการที่ดีของคนไทย วัฒนธรรม และสถานที่ท่องเที่ยวทางประวัติศาสตร์ อย่างไรก็ตาม อุตสาหกรรมการท่องเที่ยวในประเทศไทยกลับได้รับผลกระทบจากวิกฤติต่างๆที่เกิดขึ้นในหลายปีที่ผ่านมา โดยเฉพาะอย่างยิ่งการชุมนุมประท้วงรัฐบาล ซึ่งส่งผลในเชิงลบต่อภาพลักษณ์ด้านความปลอดภัยของประเทศทำให้นักท่องเที่ยวขาดความเชื่อมั่นและเดินทางมาประเทศไทยน้อยลง ดังนั้นองค์กรที่ให้การบริการแก่นักท่องเที่ยวจึงมีความจำเป็นที่จะต้องเข้าใจลักษณะและผลกระทบที่เกิดจากวิกฤตการเมืองและเข้าใจปัจจัยที่ส่งผลต่อความสำเร็จในการจัดการวิกฤตดังกล่าวเพื่อให้ธุรกิจอยู่รอดต่อไปได้
การวิจัยเรื่องนี้จึงมีวัตถุประสงค์หลักเพื่อเสาะหาปัจจัยที่ส่งผลต่อความสำเร็จขององค์กรที่ให้การบริการแก่นักท่องเที่ยวในด้านการจัดการวิกฤตการเมือง อนึ่งนักวิจัยได้ตั้งสามวัตถุประสงค์ย่อยและใช้การวิจัยเชิงคุณภาพในการเก็บข้อมูลเชิงลึกด้วยการสัมภาษณ์องค์กรต่างๆในประเทศไทยที่ให้การบริการแก่นักท่องเที่ยว การวิจัยเรื่องนี้ได้บรรลุวัตถุประสงค์โดยการวิเคราะห์ลักษณะเฉพาะของวิกฤตการเมือง ปัจจัยห้าประการที่ส่งผลต่อความสำเร็จ และนำเสนอแผนที่กลยุทธ์การจัดการวิกฤตการเมืองสำหรับองค์กรที่ให้การบริการแก่นักท่องเที่ยว
Abstract
Tourism is unarguably the major export service of Thailand which has benefited from its people’s hospitality, rich culture, cultural heritage, and historical tourist destinations. However, the tourism industry in Thailand has been negatively influenced in recent years by a number of crises – predominantly recent political protests. Such a political crisis, consequently, has depicted Thailand as an unsafe tourist destination and discourages tourists from traveling to the country. Taken together, both the importance of tourism in Thailand and the impact of political crisis on tourism suggest that political crises can affect business continuity in the tourism industry in Thailand. In turn, tourism organizations need to understand the characteristics of political crisis and come to terms with the critical factors contributing to a successful crisis management in order to sustain their tourism businesses through political crisis situations.
To this end, the core aim of this research is to identify the critical success factors responsible for effective crisis management in the tourism industry. To achieve this, this research has developed three research objectives, and investigated these objectives through qualitative data collection and analysis of in-depth interviews with tourism organizations in Thailand. The findings of these interviews provide both rich and substantively meaningful understandings of pertinent crisis management issues. In sum, this research achieves its research aims by discussing the characteristics of political crisis, providing five critical success factors (CSFs) which organizations need to implement to successfully manage political crisis situations, and proposing a crisis management strategy map for political tourism crisis.
นักวิจัย : ผศ.ดร.คม คัมภิรานนท์
สังกัด : วิทยาลัยนานาชาติ
คำสำคัญของโครงการ :
ปีที่เสร็จ : 2552