บทบาทรายการโทรทัศน์สำหรับเด็กกับการสร้างจิตสำนึกสาธารณะ

บทคัดย่อ

การวิจัยเรื่อง บทบาทรายการโทรทัศน์สำหรับเด็กกับการสร้างจิตสำนึกสาธารณะงานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อวิเคราะห์เนื้อหารายการโทรทัศน์ที่สัมพันธ์กับการสร้างจิตสำนึกสาธารณะให้แก่เยาวชน เพื่อศึกษาบทบาทของรายการโทรทัศน์ในการสร้างจิตสำนึกสาธารณะให้แก่เยาวชน เพื่อศึกษาทัศนะของเยาวชนที่มีต่อการส่งเสริมจิตสำนึกสาธารณะในรายการโทรทัศน์สำหรับเยาวชนงานวิจัยนี้เป็นงานวิจัยเชิงคุณภาพประกอบด้วยการสัมภาษณ์เจาะลึกผู้ผลิตรายการโทรทัศน์ การวิเคราะห์เนื้อหารายการโทรทัศน์และการสนทนากลุ่มเด็ก

ผลการวิจัยพบว่า ลักษณะเนื้อหารายการโทรทัศน์ที่สัมพันธ์กับการสร้างจิตสำนึกสาธารณะให้แก่เยาวชนส่วนใหญ่รายการเด็กจะสร้างจิตสำนึกสาธารณะใน 2 ประเด็นหลักคือ การสนับสนุนสิ่งที่เป็นประโยชน์กับสาธารณชนโดยเน้นความสามัคคี และการให้อภัยกัน รวมทั้งการช่วยเหลือผู้ที่อ่อนแอกว่า โดยไม่หวังผลตอบแทน

บทบาทรายการโทรทัศน์ในการสร้างจิตสำนึกสาธารณะให้แก่เยาวชน ผู้ผลิตรายการโทรทัศน์สำหรับเด็กเน้นบทบาทรายการในการสอนให้เด็กเรียนรู้ทักษะชีวิตเป็นหลัก โดยให้ความเห็นว่า จิตสำนึกสาธารณะควรถ่ายทอดผ่านรายการการ์ตูน และให้เด็กทำกิจกรรมที่เป็นแบบอย่างที่ดีต่อสังคม

ทัศนะของเยาวชนที่มีต่อการส่งเสริมจิตสำนึกสาธารณะในรายการโทรทัศน์สำหรับเยาวชน เด็กวัยเรียนจะเห็นว่า รายการโทรทัศน์สำหรับเด็ก ส่วนใหญ่มีการปลูกฝังจิตสำนึกสาธารณะในด้านการช่วยเหลือผู้อื่น แบ่งปันความรู้ให้แก่กัน ส่วนเด็กวัยรุ่น เห็นว่ารายการโทรทัศน์สำหรับเด็กส่วนใหญ่ สอนให้เด็กได้เรียนรู้การอยู่ร่วมกัน ช่วยเหลือกัน และช่วยกันแก้ปัญหาในครอบครัว เด็กวัยรุ่นจะมีทัศนะเกี่ยวกับจิตสำนึกสาธารณะที่หลากหลายขึ้นอยู่กับประสบการณ์ของแต่ละคน

Abstract

The research “Roles of Children Television Programs and Public Consciousness” had objectives to analyze the content of television programs which relating to the public consciousness of children, to study roles of children television programs in public consciousness, to study opinions of the children on promotion of public consciousness for children television programs. The research was the qualitative research including in-depth interview of the producers, textual analysis of the television programs and focus group of the children.

The results of the research were that most of children television programs relating to the public consciousness promoted public consciousness in two issues which were supporting the benefit of the public focusing on cooperation , forgiving and helping the weak people without gaining benefit.

Roles of children television programs in public consciousness, the producers for the programs should focus on the roles of programs in teaching life skills for the children. Moreover, the public consciousness should be presented with cartoons and showing the children activities as social models.

For the opinions of children on public consciousness in children television programs,
children thought that the most role of the television production for children showed the public consciousness in terms of helping the others and sharing knowledge with others. The adolescents thought that most of children television programs taught the children to live with others, helping each other and solving the problems in the families. They had different point of views on public consciousness depending on their experiences.