การศึกษาแนวทางการเพิ่มพูนความเข้าใจเศรษฐศาสตร์สำหรับนักศึกษานอกคณะเศรษฐศาสตร์
.png)
บทคัดย่อ
ปัจจุบันมีนักศึกษาหลายคณะที่ต้องเรียนวิชาเศรษฐศาสตร์เบื้องต้นเป็นวิชาบังคับ จากประสบการณ์การสอนวิชานี้พบว่า นักศึกษาหลายคนบ่นว่าเข่าใจยาก ผู้วิจัยสำรวจงานเขียนที่เกี่ยวกับการเรียนการสอนวิชานี้ในต่างประเทศ พบว่าผู้เรียนก็ประสบปัญหาเช่นเดียวกัน ดังนั้นผู้วิจัยจึงประมวลความคิดเห็นและข้อเสนอแนะต่าง ๆ ของผู้เชี่ยวชาญ จากบทความและตำรา แล้วเสนอปรวทางการปรับปรุงการเรียนการสอนวิชานี้ โดยมีเป้าหมายให้ผู้เรียนสามารถนำหลักการที่เรียนไปทำความเข้าใจเหตุการณ์ในชีวิตประจำวัน ไม่ใช่เพื่อการเตรียมพร้อมสำหรับการเรียนวิชาเศรษฐศาสตร์ขั้นต่อไป
ผู้วิจัยได่เสนอให้ลดทอนเนื้อหาบางบทเช่น การคำนวณค่าความยืดหยุ่น กราฟแสดงต้นทุนประเภทต่าง ๆ รายได้ประชาชาติตามนิยมต่าง ๆ ผลทวีคูณ กราฟแสดงอุปกรณ์และอุปทานมวลรวม เป็นต้น แล้วเสนอให้มีกิจกรรมเสริมในชั้นเรียน เช่น การใช้บทสนทนาหรือเรื่องสั้นมาเป็นกรณีศึกษา แบบฝึกฝนการเขียนเชิงสร้างสรรค์ ตัวอย่างสถิติทางเศรษฐกิจ กรณีศึกษาจากหนังสือพิมพ์ เป็นต้น
อย่างไรก็ตามข้อเสนอของผู้วิจัยมีข้อจำกัดบางประการ เช่น บอกได้แต่พียงแนวทางปรับปรุงการสอนอย่างกว้าง ๆ ซึ่งไม่สามารถยืนย้นได้ว่า จะช่วยเพิ่มพูนความเข้าใจได้มากน้อยเพียงใด ไม่สามารถระบุสัดส่วนที่แน่นอนระหว่างวาการใช้เวลานำเสนอเนื้อหาหลักกับกิจกรรมเสริม นอกจากนี้ในกรณีมีนักศึกษาจำนวนมาก และผู้สอนมีหลายคน ผู้สอนจำต้องมีข้อตกลงร่วมกันหลายประการ แต่ข้อจำกัดเหล่านี้จะลดลง ถ้ามีการศึกษาวิจัยในชั้นเรียนในอนาคตว่า การเรียนวิชานี้มีปัญหาและอุปสรรคในเรื่องใดบ่าง เพื่อใช้เป็นแนวทางการสอนวิชานี้ต่อไป
Abstract
Presently dents in many faculties have to take the principle of economics as one of core courses. From author's teaching experiences, many non-major economics students complain on the difficulties of understanding in this subject. The dy is an examination of several articles on economics teaching in foreign countries. The papers described that the students also face with the same problems. Therefore, the author has compiled opinions and recommendation from professional teaching articles and texts, and then proposes guidelines to improve teaching in economics. The main objective of this study is to emphasize on student competence in applying the principle of economics in everyday life, but not on the purpose of economics teaching preparation for intermediate level.
The author also presents a proposal for lessen some subject matters, i.e., calculation of price elasticity, graphing of various types of cost curves, national income by definitions, multipliers, graphing of aggregate demand and aggregate supply curves, etc. Meanwhile, the suggestion of the author is a development of supplementary activities in class, for example, case dy in conversation dialog or short story formats, economics creative writing practices, economics data, news clips.
However, the author encounters some limitations of non-major economics teaching. Firstly, the study merely presents broad guidelines for teaching improvement, but dose not insure by how much economics understanding of the students will be increased. Secondly, the study could not specify the optimum combination of time consuming between core subject matter and supplementary activity. Finally, many sessions and lecturers in this
course are one of difficulties since it is necessity to make several agreements among the lecturers. Anyhow further classroom researches on specific problems and obstacles of teaching would decrease these limitations and be used for improvement of economics teaching
นักวิจัย : ผศ.สมัย โกรทินธาคม
สังกัด : คณะเศรษฐศาสตร์
คำสำคัญของโครงการ :
ความเข้าใจ เศรษฐศาสตร์
ปีที่เสร็จ : 2551