การวิเคราะห์ช่องทางในเครือข่ายการสื่อสารการเมืองที่มีอิทธิพลต่อ “ระบอบทักษิณ”

บทคัดย่อ

หัวข้อวิจัย เรื่อง การวิเคราะห์ช่องทางในเครือข่ายการสื่อสารการเมืองที่มีอิทธิพลต่อ ระบอบทักษิณ เป็นการวิจัยทั้งเชิงคุณภาพและเชิงปริมาณ ผลจากการวิจัย สรุปว่า
ประการที่หนึ่ง กลุ่มพันธมิตรประชาชนเพื่อประชาธิปไตย จัดเป็นช่องทางในเครือข่ายการสื่อสารการเมืองในฐานะที่เป็นทั้งแหล่งสารและช่องสาร นับเป็นขบวนการสังคม (Social movement) หรือพลังทางการเมืองที่มีอิทธิพลสูงต่อระบอบทักษิณ อันนำไปสู่การรัฐประหารในวันที่ 19 กันยายน 2549 โดย คมช.
ประการที่สอง ประชาชนส่วนใหญ่ขาดความรู้ / ความเข้าใจเกี่ยวกับ ระบอบทักษิณอย่างถ่องแท้ และมีความคิดเห็นด้านบวกต่อนโยบายรัฐบาลทักษิณ
ประการที่สาม ประชาชนเลือกใช้ช่องสารเพื่อรับทราบข้อมูลเกี่ยวกับผลงานรัฐบาลทักษิณผ่านโทรทัศน์ช่อง 3 และ 7 วิทยุเครือข่ายกรมประชาสัมพันธ์ เครืออสมท.และวิทยุชุมชน และอ่านหนังสือพิมพ์เชิงปริมาณเป็นหลัก ได้แก่ ไทยรัฐ ข่าวสด คมชัดลึก และเดลินิวส์ ส่วนเวบไซต์ยังมีผู้สนใจน้อย นิยมพูดคุยกับสมาชิกในครอบครัวและจับกลุ่มพูดคุยตามร้านกาแฟ/ที่ทำงานมากกว่า
ประการที่สี่ ประชาชนมีความคิดเห็นว่าการชุมนุมประท้วงของกลุ่มพันธมิตรประชาชนเพื่อประชาธิปไตยเป็นช่องสารประเภทกลุ่มผู้เปิดรับสื่อที่มีอิทธิพลต่อระบอบทักษิณ
ข้อเสนอแนะสำหรับรัฐบาลในอนาคต 1.ควรกำหนดนโยบายให้ประชาชนสามารถรับทราบข้อมูลข่าวสารได้อย่างเสรีผ่านทุกช่องทางในเครือข่ายการสื่อสารการเมือง ทั้งช่องทางที่เป็นองค์กร กลุ่ม สื่อมวลชน รวมถึงช่องทางพิเศษ เช่น การประท้วง การเดินขบวนต่อต้านโดยสงบ และ 2. รัฐบาลควรสนับสนุนช่องทางในเครือข่ายการสื่อสารการเมืองโดยเฉพาะอย่างยิ่ง เครือข่ายข้าราชการในฐานะกลไกของรัฐบาลให้เลือกใช้ช่องสารประเภทกลุ่มผู้เปิดรับสื่อให้มากขึ้น เพื่อเปิดพื้นที่ให้ชาวชนบทเข้าถึงและเข้าใจข้อมูลข่าวสารของภาครัฐมากขึ้น โดยอาจใช้สื่อพื้นบ้านในแต่ละท้องถิ่น เช่น ลิเก โนรา หมอลำ รวมถึงงิ้ว(การเมือง) ฯลฯ มาช่วยในการรณรงค์กิจกรรมของภาครัฐให้เข้าถึงชาวชนบทมากขึ้น

Abstract

This research project, “An analysis of an influence of political communication network upon Thaksin’s regime, is aimed at studying the effects of Thaksin’s regime upon the Thai political system; specifically, the democratic system with a constitutional monarchy. It is focused on an evaluation of people’s knowledge about Thaksin’s regime, people’s usage of political communication networks, and people’s attitude towards the communication channels of Thaksin’s regime.

The research has found that, firstly, the People’s Alliance for Democracy is a channel for political communication. It has acted as both source of information and channel of information. This is claimed to be social movements and it has given political impact upon Thaksin’s regime. It has also led to the coup of 19 September 2006.

Secondly, majority of people have low knowledge about Thaksin’s regime. However, Thai people have positive attitude towards Thaksin’s policy.

Thirdly, people have chosen to get information about Thaksin’s policy and work via channel 3 and channel 7, The Public Relations department’s radio network, MCOT’s radio network and community radio stations. They also read 4 main newspapers, Thai-rat, Kow-sod, Kom-shad-leuk, and Daily News, while websites are their least preferred. People prefer discussing politics with family and friends at workplaces and coffee shops.

Fourthly, people think that the prolonged protest of the People’s Alliance for Democracy has had an impact upon Thaksin’s regime.

The research outcome has pointed two suggestions for the government. Firstly, it is suggested that the government issue a policy which encourages people to have more freedom of hearing, especially from every political communication channel and organisation, mass communication organisations, and other special channels (such as media forums and people’s forums). Secondly, the government should support every channel (as a sender), especially, civil servants and media forums to act as a space for people to understand government information. This can be done by using local traditional media such as Li-kae, No-ra, Mho-lam, Chinese Opera, etc., to encourage the government’s activities.

The research outcome has pointed two suggestions for the government. Firstly, it is suggested that the government issue a policy which encourages people to have more freedom of hearing, especially from every political communication channel and organisation, mass communication organisations, and other special channels (such as media forums and people’s forums). Secondly, the government should support every channel (as a sender), especially, civil servants and media forums to act as a space for people to understand government information. This can be done by using local traditional media such as Li-kae, No-ra, Mho-lam, Chinese Opera, etc., to encourage the government’s activities.